Sökmotor - En hemsida på Internet som man kan använda för att söka efter dokument och andra hemsidor.
Det finns många sökmotorer. Den mest kända och den alla verkar lita på är Google. Jag är inte så säker på att man gör rätt i att lita blint på en enda källa, ens när deras policy inleds med "Don't be evil". Men det finns ju alternativ.
Sökmotorer är nyckeln till att hitta på Internet. Det finns allmänna sökmotorer och det finns sökmotorer inriktade på specifika teman. Hur man använder dem effektivt gås igenom i nästa kapitel, Boolesk söklogik. Än så länge är den lite Google-specifik, men det ska jag se över när jag orkar läsa på om hur andra sökmotorer använder Booleska operatorer. Det mesta som står där om Google används antagligen som standard.
Altavista har sina egna sökfunktioner som går att läsa om här.
Eniros sökfunktioner gås igenom här.
Googles här.
Infoos här.
Sesams här.
Och Yahoos, här.
Orsaken till att jag tror att det kan vara ett misstag att lita på bara en sökmotor är att man som ägare av en sökmotor kan rikta sökningar. Se till att den synvinkel man vill ska förmedlas alltid hamnar högst upp bland sökresultaten, och att de man vill rikta uppmärksamheten från hamnar på sidan 150 eller inte kommer med alls. Åtminstone Google och Yahoo använder ett system som kallas för PageRank, PageRank gör så att sidor som länkas till ofta från andra sidor hamnar högre upp i sökresultaten. Det betyder att i varje sökning så hamnar de mest populära sidorna som stämmer med dina sökkriterier alltid högst upp i resultatlistan. Det är sålunda inte alls säkert att det inte finns en hemsida som är ännu mer intressant för dig på sidan sju av sökresultaten än det gör på första sidan. Det går dock att komma de intressanta sidorna närmare genom att göra sin sökning mer specifik, det är det nästa kapitel handlar om.
Men, om du har svårt att hitta det du söker medelst en sökmotor trots kreativt fifflande med söktermerna eller om det är ett infekterat ämne, testa en annan sökmotor.
Inledning <<< Föregående kapitel
Välkommen. Den här bloggen är ett pågående projekt att skapa en effektiv handbok i hur man kan använda internet som demokratiskt verktyg. Klicka här för senaste nytt.
söndag 21 december 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
5 kommentarer:
Google är din hemsida som Peter Parkes sa på Disruptive media. Själv brukar jag påpeka att Google inte längre är en sökmotor - det är ett media. Alltså är övriga att se som relativt ointressanta att titta på som opinionsinstrument.
Jag råkade skriva en kommentar som länkade till min gamla blogg så jag tog bort den.
Ville bara tala om att jag de senaste dagarna har spritt länken till den här bloggen lite här och var. Hoppas du får fler besökare. Tycker det är ett bra intititiv :)
deeped: Tja, om jag förstått dig rätt så håller jag med. Google är opinionsinstrumentet nummer ett. Men jag förstår inte riktigt ditt sätt att påpeka detta, det är väl då en bra sak att visa att det finns alternativ, om Google används just som opinionsinstrument?
Men jag kan se en poäng med att påpeka det du säger i kapiteltexten, dock på ett mer pedagogiskt sätt.
Klara: Tack. Jag hoppas att det blir klart, och att det blir den lättanvända handbok jag önskar att det ska bli.
Skicka en kommentar